Probleemgedrag bij mensen met autisme en verstandelijke beperking: Een houvast voor begeleiders
8 februari
Probleemgedrag bij mensen met autisme en verstandelijke beperking: Een houvast voor begeleiders
Verstandelijk beperkte mensen met autisme kunnen bij ontregeling heftig probleemgedrag vertonen, zoals anderen aanvallen, zichzelf tot bloedens toe bijten of urenlang ontroostbaar huilen of gillen. Dat kan gevoelens van machteloosheid, angst, verbijstering en soms woede opwekken bij begeleiders.
Eerder gaf psycholoog Wilfried Peeters hierover een gratis webinar voor Klik, waarin hij inzicht gaf in de eigenaardige manier waarop deze mensen de wereld ervaren. Hij gaf de deelnemers ook praktische handvatten voor de aanpak van probleemgedrag. Die inzichten haalde Wilfried de afgelopen dertig jaar uit zijn werk in de autismehulpverlening en beschreef hij in zijn boek ‘Autisme en probleemgedrag: naar een betere afstemming tussen kinderen met autisme en hun niet-autistische omgeving’.
In een verdiepende online sessie waarbij er meer ruimte voor interactie zal zijn, bespreekt Wilfried verder hoe je omgaat met dit probleemgedrag van mensen met autisme en een verstandelijke beperking. Hij gaat specifiek in op hoe begeleiders het soms moeilijk verstaanbare gedrag van deze mensen beter kunnen begrijpen. Én hoe ze door hun eigen communicatie en interactiepatronen aan te passen hierin veranderingen kunnen bewerkstelligen.
Veel aandacht gaat daarbij naar wat begeleiders nodig hebben om ook in moeilijke en soms bedreigende omstandigheden toch de rust te bewaren en zich te blijven verplaatsen in de moeilijk toegankelijke belevingswereld van deze mensen.
Verstandelijk beperkte mensen met autisme kunnen bij ontregeling heftig probleemgedrag vertonen, zoals anderen aanvallen, zichzelf tot bloedens toe bijten of urenlang ontroostbaar huilen of gillen. Dat kan gevoelens van machteloosheid, angst, verbijstering en soms woede opwekken bij begeleiders.
Eerder gaf psycholoog Wilfried Peeters hierover een gratis webinar voor Klik, waarin hij inzicht gaf in de eigenaardige manier waarop deze mensen de wereld ervaren. Hij gaf de deelnemers ook praktische handvatten voor de aanpak van probleemgedrag. Die inzichten haalde Wilfried de afgelopen dertig jaar uit zijn werk in de autismehulpverlening en beschreef hij in zijn boek ‘Autisme en probleemgedrag: naar een betere afstemming tussen kinderen met autisme en hun niet-autistische omgeving’.
In een verdiepende online sessie waarbij er meer ruimte voor interactie zal zijn, bespreekt Wilfried verder hoe je omgaat met dit probleemgedrag van mensen met autisme en een verstandelijke beperking. Hij gaat specifiek in op hoe begeleiders het soms moeilijk verstaanbare gedrag van deze mensen beter kunnen begrijpen. Én hoe ze door hun eigen communicatie en interactiepatronen aan te passen hierin veranderingen kunnen bewerkstelligen.
Veel aandacht gaat daarbij naar wat begeleiders nodig hebben om ook in moeilijke en soms bedreigende omstandigheden toch de rust te bewaren en zich te blijven verplaatsen in de moeilijk toegankelijke belevingswereld van deze mensen.